Over mezelf/About me


Ik bevind mij in het schemergebied tussen technisch experiment, kunst, bezigheidstherapie en ambacht. Ik ervaar dit als een grote vrijheid omdat het kruisbestuivingen vormt waarbij magische verbindingen worden gelegd!
Na mijn studies juwelenontwerp-edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, maakte ik grotere objecten in metaal en glas... En na een periode als textielconservator /restaurator te hebben gewerkt, begon ik te weven en heb ik de opleiding Weefkunst gevolgd aan het Kaska dko in Antwerpen. Draad zit in mijn genen, zowel mijn moeder als grootvader (en mijn 2 grootmoeders natuurlijk ook) werkten met draad, maar louter functioneel.

Binnen de beperkte ruimte van het getouw zoek ik expressie-mogelijkheden. De evolutie die ik daarin doormaak, vind ik interessanter dan de vrijheid die ik had toen ik vroeger 3D-objecten creëerde. De traagheid van het weven maakt dat vormen zich stilaan kristalliseren. Ik improviseer graag, en dit in combinatie met complexe technieken die een hoge concentratie vereisen. 
Dit geeft me vleugels. De grafische toets die de technieken geven aan de afbeelding, maakt het geheel eigenzinniger dan de 'tekening' zelf. Inspiratie komt van binnenuit en weerspiegelt universele bewustwordingsprocessen.

Sinds september 2013 geef ik les in de afdeling weefkunst (nu weefontwerp) aan het Kaska Dko, wat mijn late roeping blijkt te zijn.

Update : sinds enkele jaren ben ik gefascineerd geraakt door vlak geweven openklapbare weefsels. Door dit mee in de opleiding te betrekken krijgt het weven letterlijk een dimensie meer. 

  

:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)::):):)

  I find myself in the twilight zone between technical experiment, art, occupational therapy and craft. I experience this as a great freedom because it forms cross-pollinations where magical connections are made! 
  I started my career as a jewelry designer, and later made larger objects in metal, glass and other materials. After I worked as a textile restorer I started weaving. Thread is in my genes, both my mother and grandfather (and of course, my 2 grandmothers) worked with thread, but not in an artistic capacity.   I trained in weaving techniques at the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp (Kaska dko), Belgium.

   Within the limited space of the loom I search expression capabilities. The evolution that I'm going through, I find more interesting than the  freedom I had when I used to create 3D-objects. The slowness of weaving makes that shapes gradually crystallize. I love improvising combined with complex techniques that require high concentration.
This gives me wings. The graphic design of the techniques makes the whole picture more idiosyncratic than the 'drawing' itself. Inspiration comes from within and reflects universal processes of awareness. 
  Since September 2013 I teach in the weaving department at the Kaska Dko,  which turns out to be my late calling.
I weave my life ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten